It is currently 10 Sep 2010, 01:40

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Psykologer med aggresjon som spesialfelt
PostPosted: 10 Jul 2009, 00:25 
Cultist

Finnes det?
Jeg merker at mitt sinne hemmer meg i hverdagen. Jeg tørr ikke konfrontere folk av frykt for å gå løs på dem og sånn. Tar det stort sett ut på ting når jeg er hjemme. Driller og sånn. :P
Kunne skrevet om dette i et par timer, men gir meg før det blir VM i selvutlevering.

I'm looking for my donkey!!

Profile  

Post subject: Re: Psykologer med aggresjon som spesialfelt
PostPosted: 10 Jul 2009, 00:52 
Yog-Sothoth

YodAmygdala wrote:
Finnes det?
Jeg merker at mitt sinne hemmer meg i hverdagen. Jeg tørr ikke konfrontere folk av frykt for å gå løs på dem og sånn. Tar det stort sett ut på ting når jeg er hjemme. Driller og sånn. :P
Kunne skrevet om dette i et par timer, men gir meg før det blir VM i selvutlevering.

De finnes sikkert, jeg har samme problemet selv i perioder (høst '06 til nyttårsaften '08 er siste aggro-periode) så jeg har sett etter dem. Dessverre har jeg ikke tid/ressurser til behandling og sånt, så det ble ikke mer ut av det enn et par nettsøk. Jeg går ut fra at en vanlig psykolog har kompetanse på feltet.

Profile  

PostPosted: 12 Jul 2009, 16:57 
Cultist

Bazarov wrote:
YodAmygdala wrote:
Finnes det?

Den norske "skole" innen psykoterapi er i all hovedssak basert på kognitiv terapi, så hvilken som helst psykolog burde ha greie kunnskaper innen det feltet. Kognitiv adferdsterapi ligner mye på måten man trener f.eks en hund på, bortsett fra at man gjør det med seg selv (hundekjeks når du er flink og elektrosjokk når du er slem, type tenkning). De skal som regel ha deg til å fylle ut masse skjemaer og tester og slikt også..

Gestaltterapeuter har et litt mer personlig JEG - DU forhold til den de behandler, og man skal gjenoppleve de vanskelige situasjonene for å lære mer om seg selv og sine reaksjoner. Gestaltterapi har virket veldig bra mot sinne for mange, men det er ikke så mange gestaltterapeuter i Norge. Gestaltterapi er en videreføring av humanistisk tenkning, så dersom du har satt deg inn i det vil du kjenne igjen noe av tankegangen bak behandlingen.

Behaviourism er en retning innen psykoterapi som i større grad bruker adferdsforandringer enn de andre skolene, så dersom målet er å unngå/avvikle den negative adferden (mer enn å grave i hvorfor den er der) vil behaviouristisk terapi passe for deg. De er visstnok veldig gode på spiseforstyrrelser og slikt, og har og utgangspunkt i humanistisk filosofi. Hvis du googler B. F. Skinner så kan du lese litt om det på nett :)

Profile  

PostPosted: 13 Jul 2009, 19:55 
Nyarlathotep

x

Last edited by dystopi on 17 Nov 2009, 19:39, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 14 Jul 2009, 19:48 
Yog-Sothoth

Gresshoppe wrote:
hold deg unna gestalt terapi. jeg kjenner mange som har gått rett vest med det, og endt opp med større problemer. fordi de ikke kommer seg ut av den der "jeg er det største problemet mitt og til hele verden tankene".

Æsj, gestaltterapi er fishy.
*koselig newager-stemme* "Hei, JEG er psykologen DIN, nå skal vi bli veldig nære og gode venner og så skal JEG manipulere DEG slik at DU blir frisk slik JEG forstår problemet DITT. Nåde DEG om DU ikke gjør som JEG sier, for her har det subjektive en objektiv status, så JEG kan enkelt knekke DEG som ei lus. DITT problem er DEG. Derfor er det viktig at vi stoler på hverandre."

Å behandle aggresjon av alle ting med gestaltterapi er antageligvis risikabelt for begge parter. Hadde jeg betalt kr 1500,- i timen får sånt, ville jeg bare endt opp med å banke pengene mine tilbake ut av terapeuten med en stump gjenstand.

Profile  

PostPosted: 14 Jul 2009, 20:47 
Elder God

.

Last edited by hpstrrr on 26 Oct 2009, 01:48, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 07 Sep 2009, 22:07 
Oblivious

Jeg hadde problemer med sinne mitt blant annet og det hjalp å gå til psykolog. Jeg har selvfølgelig fortsatt et ganske kraftig tempramang, men jeg går ikke løs på folk lengre. Og det var en en vanlig psykolog jeg gikk til. Så tror de fleste psykologer kan hjelpe med det.

Profile  

PostPosted: 07 Sep 2009, 22:10 
Cultist

Amowiel wrote:
Jeg hadde problemer med sinne mitt blant annet og det hjalp å gå til psykolog. Jeg har selvfølgelig fortsatt et ganske kraftig tempramang, men jeg går ikke løs på folk lengre. Og det var en en vanlig psykolog jeg gikk til. Så tror de fleste psykologer kan hjelpe med det.

I can confirm this.

Profile  

PostPosted: 08 Sep 2009, 00:24 
Cultist

Nå er mitt problem heller at jeg ikke får ut sinnet. Mye fordi at når jeg er sint klarer jeg ikke å snakke. Jeg takler ikke noen former for konfrontasjoner.
Jeg tror søndag var første gang noen av mine nærmeste venner så meg faktisk sint. Jeg har alltid et irriterende ironisk/humoristisk vedheng når jeg er sint i nærheten av folk. Analyserer og snakker om situasjonen utenfra og sånn.

Jeg har ennå ikke fått meg til å ringe og bestille time, men har planer om å gjøre det i løpet av uka. Det er noe kviafullt. Jeg er sånn som må psyke meg opp til å ta sånne telefoner. Jeg liker ikke å snakke med folk jeg ikke kjenner over telefonen. Ikke folk jeg kjenner litt en gang.

Profile  

PostPosted: 08 Sep 2009, 23:57 
Oblivious

Vurdert å drive med no kampsport eller lignende? Man kan få ut ganske mye agresjon på den måten.

Det å ikke kunne uttrykke sinnet sitt er like problematisk som å ikke ha kontroll på det. Begge deler går veldig ut over psyken din og kan gi deg andre problemer. Så det er smart å ringe å få ordna så du kan får snakka med noen.

Jeg kan love deg at det er ubehagelig og du har lite lyst til å si noe til psykologen de første gangene, men hvis du klarer å komme i gang så blir det lettere etterhvert og det vil mest sansynlig hjelpe deg.

Profile  

PostPosted: 09 Sep 2009, 01:51 
Cultist

Vel..jeg spiller i band da. Eller spilte, hvis det er snakk om sint musikk. Kan ikke si det hjalp så mye. Det hjalp mye på humøret da. :) Skal prøve å få ringt i morgen. Jeg var et kvarter for sent ute i dag..

Profile  

PostPosted: 11 Sep 2009, 16:25 
Grunge-a-billy
Grunge-a-billy

Du trenger ikke en spesialist på aggresjon. Jeg har aggresjons-lignende problemer (vanskelig å forklare), og har fått mye utnyttelse av å gå hos både klinisk sosionom og "vanlig" psykolog.

Lykke til :hug2

Make me scream your screams

Profile  

PostPosted: 11 Sep 2009, 20:29 
Nyarlathotep

X VX

Last edited by dystopi on 17 Nov 2009, 19:07, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 12 Sep 2009, 02:00 
Cultist

Jeg har ringt, men det er slik at man må ringe første dag i måneden. Da setter de opp timene for hele måneden. Dette er på SiO og der er det gratis (for studenter). Jeg går dit x antall ganger og blir henvist videre hvis det trengs.

Profile  

PostPosted: 12 Sep 2009, 02:07 
Lesser God

DPS (i drammen hvertfall) er ganske nøye på hva de tar inn. Jeg hadde ikke sjangs der. Da hadde jeg tidligere mobbing, sov lite, spise lite, selskader, negative tanker o.s.v på skjemaet. Fikk bare beskjed om at jeg heller burde oppsøke privat psykolog.

Profile  

PostPosted: 12 Sep 2009, 02:27 
Cultist

AnnChristin wrote:
DPS (i drammen hvertfall) er ganske nøye på hva de tar inn. Jeg hadde ikke sjangs der. Da hadde jeg tidligere mobbing, sov lite, spise lite, selskader, negative tanker o.s.v på skjemaet. Fikk bare beskjed om at jeg heller burde oppsøke privat psykolog.

DPS drives veldig forskjellig fra institusjon til institusjon. Noen spesialiserer seg på worst-case-scenarios og fungerer mer som "hotell" for brukere som er helt borte i natta syke og som ikke lengre vet bak og frem på seg selv. Andre igjen tar inn så og si hvem som helst for å få på plass en utredning, slik at private psykologer skal ha et bedre utgangspunkt for å behandle dem. Og de aller fleste faller sånn midt i mellom en vei :)

De jeg kjenner som har vært innlagt på DPS har hatt utelukkende positive tilbakemeldinger, og flere av dem har fått sårt trengt hjelp der til å "snu skuta" og har kommet seg mye i etterkant. Agderfylkene ligger årevis forran resten av Norge når det kommer til psykiatritilbud tho, og det er der jeg har kjenskap til psykiatrien fra.

Profile  

PostPosted: 12 Sep 2009, 15:45 
Nyarlathotep

X

Last edited by dystopi on 17 Nov 2009, 19:06, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 12 Sep 2009, 16:13 
Grunge-a-billy
Grunge-a-billy

Jeg derimot har bare positiv erfaring fra DPS; aldri hørt om noen som har blitt avvist her i fylket hvertfall og all min erfaring herfra er bare bra.

Make me scream your screams

Profile  

PostPosted: 05 Jan 2010, 02:23 
Cultist

I dagtidlig kom jeg endelig igjennom hos SiO og fikk en time neste uke, så får vi se hva som skjer. Snart blir jeg nok et helvete å ha med å gjøre. :P Jeg har prøvd hver måned siden september da. Har aldri kommet gjennom før det var for sent. De åpner telefonen kl åtte og som regel er hele måneden full innen tre kvarter. I dag ringte jeg 08.00, 08.01, 08.03, 08.05 også konstant fra 08.10 til 08.30 uten å komme gjennom. Da stakk jeg i dusjen og prøvde igjen da jeg kom ut igjen og var sikker på at de var fullbooket, noe de heldigvis ikke var. Ventesystem på telefonen er en kjekk ting. :P

Profile  

PostPosted: 10 Mar 2010, 01:58 
Cultist

Tenkte jeg bare ville si hvordan ting har gått.

Jeg har nå hvert hos psykolog 5-6 ganger uten å egentlig få hjelp. Samtale som metode har jeg aldri hatt noe særlig tro på uansett. Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg egentlig ikke sliter nok til å behøve psykolog. Hun jeg gikk hos også mente jeg visste veldig godt hva det var som skulle til og at jeg kjente meg selv godt. Det skal sies at aggresjonsbiten av mine "problemer" bare var en inngang og et felt som jeg føler var mindre skummelt å søke hjelp for enn det at jeg er sjenert, feig o.l. Alt går i stor grad på å ikke kunne kommunisere bra nok eller å ikke tørre å slippe seg løs. Enten det er å få ut sinne når det trengs eller det er å vise interesse for jenter. Eller det å glemme redselen for å falle å slå seg når man kjører longboard. F.eks.
Jeg bar følte for å oppsummere litt. :)

Profile  

Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]